Artistes Nit Circ 2019
Tortell Poltrona (pallasso)

Tortell Poltrona és un dels pioners europeus en la renovació del pallasso. Carismàtic i tendre, contundent i ferotge. Un provocador de sensacions a la caça de la poesia escènica.

Tortell Poltrona és Jaume Mateu Bullich Barcelona, 1955. Mestre industrial en electrònica i mecànica. Estudia sociologia i economia política a l’ICESB, quan aquí encara no hi ha universitats per estudiar aquests temes.

Debuta als escenaris com a cantant còmic de la “Gran Orquestra Veracruz” (1974) i immediatament crea el seu pallasso: Tortell Poltrona. Professionalment estrena la seva carrera artística amb Claret Papiol, formant la parella de pallassos Germans Poltrona.

Des de 1975 ha realitzat milers d’actuacions en espais i zones ben dispars arribant a llocs recòndits del globus terraqui.

Director i fundador del Circ Cric el 1981. Director i fundador del CRAC, Centre de Recerca de les Arts del Circ (1995). Director i fundador del Festival Internacional de Pallassos de Cornellà (1984-1986).

Ideòleg i fundador del Festival de Pallasses d’Andorra, Fòrum de la Comicitat (2001).

Fundador i President de l’ONG Pallassos Sense Fronteres. Ha fet llargues expedicions als camps de refugiats i a les depauperades zones de Croàcia, Sèrbia, Bòsnia, Kosovo, Sahara, Armènia, Chiapas, Sri Lanka, Colòmbia, Brasil, Cuba, Sierra Leone, Costa d’Ivori, Benín, Haití, RD del Congo…

Des de l’any 1978 participa a Festivals Internacionals de Teatre d’Europa i d’Amèrica.

A l’escenari ha treballat amb il·lustres pallassos com Charlie Rivel, Oleg Popov, i també davant d’artistes com Joan Miró, J. V. Foix i Joan Brossa.

Andrea Sperotto (perxa xinesa, clown)

Andrea es forma a l’escola de circ Flic, a Torino – Itàlia (2007/09), i de seguida a l’escola de circ de Lille – França (2010-13). A banda de la formació de circ, segueix diferents stages amb ballarines, coreògrafs (Roberto Olivan, Peter Jasko, Ben Fury, Sol Vázquez, Anton Luchky …) i directors artístics (Firenza Guidi, Roberto Magro …).

Ha treballat com a intèrpret en diverses companyies i col·lectius com Cie Willi Durner i Cirque Electrique.

En 2016, la seva primera creació com a autor / intèrpret en col·laboració amb Pietro Selva Bonino, Canards ha estat seleccionada en la primera fase de Circus Next (Young Talents Circus Europe).

La passió per la recerca en el circ contemporani l’ha portat a col·laborar amb diversos projectes europeus a nivell internacional.

En aquest moment ha estat seleccionat per la beca “recerca essencial” a La Central de Circ de Barcelona, ​​actua en l’espectacle Andre de La belle journée i col·labora amb diferents projectes d’arts escèniques a nivell internacional.

Francesco Caspani (malabars, clown)

Després d’una infància dedicada a jugar a Legos i una adolescència entre el patinatge i el graffiti, Francesco va començar a fer malabars com autodidacta a l’edat de 17 anys. Aquesta trobada amb els malabars és decisiva.

Després de diversos anys d’entrenament, entra a la Flic, l’escola de circ de Torí (2007-2009). A la fi de l’escola, va treballar com a intèrpret en la companyia Pantakin a Venècia, en l’espectacle “Cirk” (2010-2011) i com a actor-malabarista en molts festivals italians i en diversos col·lectius d’artistes.

Es va mudar a Tolosa per entrar a l’escola de circ de Lido, on es va graduar en 2012. Va ser cofundador de la companyia Betticombo i va crear el 2014 l’espectacle “A la Galleda”, una peça clownesca per a tres actors, un pal xinès. i una multitud de cubs de plàstic (premi a la innovació en el Festival de Cirque de Demain 2014, amb gira mundial a França, Itàlia, Anglaterra, Bèlgica, Alemanya, Estònia, Islàndia,Polònia, Sèrbia, Croàcia, Veneçuela, Illa de la Reunió).

Pablo Potocnjak (baldufes)

La seva experiència en les arts circenses comença a Xile, aproximadament el 1993. De forma autodidacta i intuïtiva, comença a endinsar-se en la tècnica del malabarisme. Més endavant, viatja a França, amb un projecte d’investigació sobre el circ i el malabarisme, becat per la Fundació Andes.

Llavors neix “Morisbalama”, que va ser la primera companyia de nou circ a Xile. Més tard, s’integra la companyia de l’Escola Internacional de l’Gest i la Imatge “La Taca”, on es va formar com a comediant i intèrpret sota el mètode de Jacques Lecoq, on va estudiar els estils de el clown, bufó, comèdia de l’art, teatre d’objectes , entre d’altres.

D’aquí funda al costat de Gabriela, la cia. “Penélope i Aquiles”, l’any 1997. Després d’establir-a Catalunya, va passar a formar part de d’altres col·lectius, entre els quals destaquen, “Auments”, companyia mallorquina de dansa-teatre; «Cortocirquito», companyia catalana de la qual també és membre fundador, presentant-se amb actuacions a nivell nacional i internacional. Actualment participa en l’espectacle “La Tartana” de la cia. Cíclicus, dirigida per Leandro Mendoza. Té també, més de 15 anys d’experiència impartint tallers de circ per a nens, joves i adults, tant a Xile com a Espanya.

La trajectòria i experiència viscuda al llarg d’aquests anys, complementant la seva investigació i formació amb cursos i tallers en diferents àrees, l’ha portat a afermar-se i madurar com a artista de circ, comediant, actor, professor, escenògraf, creador i autogestor dels seus espectacles.

La seva recerca en la creació va cap a una profunditat dramàtica per donar un context teatral i complet als seus personatges, col·locant a el servei de les tècniques de circ. La indagació posada en marxa des de fa sis anys dels jocs tradicionals, canalitzats a través de les baldufes, per impulsar i motivar els jocs sense piles, ha donat vida a les dues últimes produccions de “Penélope i Aquiles”, on queda de manifest la creativitat i originalitat de l’ús de la tècnica.

Fakir Testa (fakir)

En cadascuna de les actuacions del Fakir Testa ens preguntem què és el dolor, què és la vulnerabilitat, què és la ferida, quines altres finestres inesperades s’obren i tanquen en el cos humà. El seu espectacle desafia els límits de el cos humà i expressa els anhels d’escamotejar el sofriment i escapar a la mort. Com tot art és un pas més enllà al sentit: en el cas de Testa ens fa percebre, esdevé sensible, la insensibilitat.

Fakir Testa porta 15 anys recorrent mig món amb els seus espectacles. És amant del foc, de la seva manipulació i de la història del fakirisme, del qual és un fervent investigador.

Es va submergir en aquest món el 2003, amb “Siamès Kanibal”, realitzant performances d’art corporal extrem, sent pioners en la suspensió corporal a Espanya. L’any 2007 Jaime és totalment absorbit pel Fakir Testa i res torna a ser el mateix, forjant la seva carrera en els espectacles de carrer. S’ha temperat en els millors festivals de circ i màgia així com cabarets, esdeveniments privats i festes locals de 17 països, adaptant els seus números a diferents formats.

L’esperit és sempre que el públic participi, se sorprengui i s’il·lusioni. Fakir Testa aconsegueix el fantàstic efecte que la realitat sembli una il·lusió. Manté el llegat dels millors fakirs europeus de principi del segle passat i del freakshow americà i el reinventa amb força als escenaris.

Marta Finazzi (corda vertical)

Nascuda a Gènova, Itàlia – 1987. Artista de carrer, actriu de teatre-circ, d’escena i professora de diferents disciplines aèries. El seu nom artístic és “Maldimar”.

Quan era petita, veient el circ de Montecarlo a la televisió, li va preguntar a la seva mare com esdevenir trapezista. La seva mare va respondre que “un artista de circ no és alguna cosa en el que et converteixes, has de néixer en el circ”, així que al principi “Maldimar” es conforma amb el més semblant, la gimnàstica artística.

A l’edat de 18 anys es va matricular a l’Escola de Cinema de Milà com a guionista i després es va graduar en Literatura a la Universitat de Gènova. Després de tot això Marta continua descobrint el món de el nou circ i s’ensenya les disciplines aèries, creant una relació personal i analítica amb les eines a mà.

Millorant encara més les seves tècniques de circ a Argentina, Maldimar torna a Europa per explorar l’art de la corda dinàmica amb mestres del més alt nivell i per treballar en la qualitat de el moviment gràcies a la dansa contemporània.

Amb l’espectacle “ImmaginAria, fantasies aèries”, materialitza la fantasia per portar-la a l’escenari.

A més d’actuar, Marta cofunda la companyia de teatre de carrer “Duo Artemis” i va realitzar una gira al costat del col·lectiu artístic amb carpa “Circ Patuf”. Està a càrrec de la gestió d’esdeveniments i art per a “l’Otto”, un petit teatre independent i lloc de creació per circ i arts escèniques.

Hop Battle: Akness&Buba vs Sheka&Masta (acrobàcia, breakdance)

Una pista de circ i quatre artistes del món del Breaking, convertiran l’expressió “El més difícil encara” en ritme, complexitat de moviment i coreografies acrobàtiques. Dansa urbana.

 

Héctor Plaza “Buba”

Nascut a Valladolid, va començar la seva relació amb el moviment des de molt jove a través de l’esport i les arts marcials. Més tard es va bolcar de ple en la cultura del Break Dance. El 2012 va començar la seva formació com a ballarí de dansa contemporània i des de llavors no ha parat d’investigar i formar-se. Ha treballat també com interpreti per Physical Momentum Project de Francisco Córdova Aixa, Roberto Olivan, La Intrusa, Guy Nader i Maria Campos. És un dels fundadors de la companyia Iron Skulls amb la qual ha desenvolupat diverses produccions i projectes artístics.

 

Agnès Sales “Akness”

Agnès Sales nascuda a Barcelona, ​​va començar la seva carrera com a gimnasta obtenint diversos premis a nivell nacional. Més tard va començar a ballar Hip Hop decantant-se pel Break Dance, formant part de el grup La Cova. Ha arribat a ser guanyadora dues vegades consecutives de la BOTY de França en 2015 i 2016. Posteriorment, va decidir realitzar la formació de dansa contemporània a l’escola Varium d’Anna Sánchez, sent becada durant el segon curs. Paral·lelament, Agnès va adquirir la titulació de la llicenciatura en ciències de l’activitat física i de l’esport a l’INEFC de Barcelona. Agnès a treballat com a intèrpret i coreògrafa en les peces “Kintsugui” i “No obstant Els meus Ossos” del col·lectiu Iron Skulls. Actualment fa d’intèrpret de la peça de carrer “Billie Jean” dirigida per la companyia La Intrusa de Virgínia García i Damián Muñoz i forma part de la 24a edició de l’Circ D’Hivern de l’Ateneu Popular 9 Barris dirigit per la companyia circense “Marcel et ses drôles de Femmes “que serà estrenat al desembre de 2019.

 

Sheka 

Sheka és ballarí veneçolà de les agrupacions Aborígenes de Veneçuela i de legacy dance company, 13 anys de carrera dedicades a la dansa específicament al Breaking i a la dansa experimental, actualment residint a Barcelona. Guanyador del festival de Breaking Veneçuela 2016, crioll style 2016. Ha representat Espanya en 2 oportunitats en el Battle of the year 2018 i 2019 amb Legacy, i guanyador al costat de aborígenes de Veneçuela, a la Money Time Battle a França 2019. En l’actualitat forma part de la cia Urban Motion, de dansa urbana contemporània de Barcelona.

 

Bboy Masta

Mureli Simon conegut com Bboy Masta, és membre fundador de la companyia Legacy Dance Company, ballarí amb més de 20 anys de trajectòria tant nacional com internacional. Entre els èxits més destacats, ha guanyat 5 vegades el campionat de Breakdance d’Espanya, Battle Of The Year (2006, 2007, 2008, 2018, 2019).

Convidat al primer Red Bull BC One d’Europa per Representar Espanya. Ha actuat en llocs com El mercat de les Flors, Hop Festival, Certamen de dansa espanyola i flamenc, TAC, etc.

 

Mickey de los Reyes, Roger Andorrà, Roger Giménez, Amaiur González Monreal (músics)

Mickey de los Reyes (director musical, arreglista, bateria i percussions)

Mataró, 1994. Amant i apassionat del circ, des de ben petit. Acaba al juny del 2017 els seus estudis superiors com a pedagog musical, especialitat bateria, a l’ESMUC. Bateria i bombardinista que combina la seva carrera com a músic amb la feina com a pedagog musical a diferents escoles de règim general i de música. Toca en grups com la “Always Drinking Marching Band”, “El Paraigua”, “Grallers del Pla de Bages” o “ Big Band Vilassar”. Dirigeix i coordina el projecte dels músics dels “Geganters de La Llàntia”. A més, des del 2016 s’insereix en el món de la comicitat treballant com a pallasso i artista de carrer a diverses produccions de la ja nombrada “Always Drinking Marching Band”: al “#BEDIFFERENT i a “La Calle es nuestra”. A més, està assumint feina com a productor. Ha sigut el Director Artístic del Carnestoltes de Mataró a la Edició del 2019 i 2020.

 

Roger Andorrà (saxo alto, clarinet i gralla)

Sallent, 1984. Diplomat en magisteri musical (UB), llicenciat en ciències i història de la música (UAB), té el grau professional de clarinet (CMMB) i ha acabat el Grau Superior d’interpretació de música tradicional especialitzat en  gralla (ESMUC) amb un Treball de Fi de Grau sobre la exploració de la ElectroGralla. Actualment forma part de projectes musicals i artístics com {ROGER}, El Paraigua, La Resclosa, Grallers del Pla de Bages o Ministrers de Santa Maria del Pi. Ho compagina amb la docència com professor especialitzat en gralla, saxòfon i clarinet a l’Escola Municipal de Música de Sallent.

 

Roger Giménez (teclat)

Sallent, 1984. Roger Giménez, pianista i trombonista, es gradua amb el grau Superior de piano jazz al Conservatori del Liceu de Barcelona, i posteriorment es segueix formant al CVA d’Amsterdam. Actualment, ja a Catalunya, treballa i col·labora amb projectes i artistes d’estils variats, tant de pianista com de trombonista. Lidera el seu projecte Roger Giménez Trio (jazz) i participa a DDM (jazz), La Glamour Band (covers 70’s80’s90’s), Sherpah (Rumba/latin/reggae), Ual·la (cançó d’autor), Ciudad de Cuarzo (teatre musical), [ROGER] (música tradicional/Fusió), TAKE FIVE (Teatre Musical), Cia Sacude (Performance dansa vertical/aèria, contemporani).

 

Amaiur González Monreal (sousàfon i baix elèctric)

Nascut a Pamplona, el 2015 es va graduar en Tuba Jazz al Conservatori del Liceu de Barcelona, sent així el primer músic del país en obtenir aquesta titulació. Ha actuat a festivals com Sziget (Hungría), Kunming International Festival (Xina), FIA 2014 (Costa Rica), ITEA 2016 (USA), Le Festif! (Canadà), FETA (Polònia) o TUBAX (Alemanya), entre d’altres. Ha rebut classes de músics com Michel Godard, Bob Stewart, Tony Malaby, Pat Matheny, Dave Holland o Peter Evans; ha col·laborat en grups com Seward, La Canalla o El Petit de Can Eril, i amb performers com Andreu Buenafuente o María Elena Roqué; i ha gravat amb músics com Jorge Rossy, Marco Mezquida o Anna Roig. És, a més, un músic en actiu en l’escena de la improvisació lliure.